تفاوت اعدام با قصاص چیست؟

تفاوت اعدام با قصاص در قانون

تفاوت اعدام با قصاص در قانون

در این نوشتار، ما به بررسی اختلافات بین دو مفهوم “قصاص” و “اعدام” می‌پردازیم. مفهوم کیفر یا مجازات، اقدامی است که توسط قانون‌گذار برای تنبیه افرادی که اقداماتی مغایر با قوانین انجام می‌دهند، در نظر گرفته می‌شود. این اقدام به منظور حفظ نظم و انضباط در جامعه صورت می‌گیرد، تا همه اعضای جامعه از اهمیت رعایت حقوق دیگران آگاه شوند.

در قانون، انواع مختلفی از مجازات‌ها برای جرایم مختلف در نظر گرفته شده است. برخی از این جرایم مبتنی بر اصول دینی مانند قرآن و فقه است، در حالی که برخی دیگر توسط قوانین مدنی براساس شرایط زمانه مشخص شده‌اند.

یکی از انواع اصلی مجازات، قصاص است که در داستان‌ها، فیلم‌ها و اخبار به آن اشاره می‌شود. اما عبارت “قصاص” برخی از ما را به فکر “اعدام” می‌اندازد. اما قصاص و اعدام دو مفهوم متفاوتی هستند. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تفاوت میان قصاص و اعدام چیست.

به همین دلیل، ما در این مقاله سعی می‌کنیم به بررسی معنای قصاص، معنای اعدام و تفاوت بین این دو مفهوم بپردازیم.

“اعدام به پایان زندگی فرد می‌انجامد، درحالی که قصاص هم به پایان دادن زندگی و هم به جبران نقص عضو متخلف می‌پردازد.”

 

قصاص به معنای چه؟

 

از ریشه کلمه “قص” به معنای پیگیری و تعقیب اثری است. در حوزه حقوق، قصاص یک اصطلاح است که برای مجازات متخلفین به نسبت جرم‌شان به کار می‌رود. این اصطلاح از قرآن الهی الهام گرفته شده است؛ خداوند در چند آیه از قرآن به قصاص اشاره کرده است. بنابراین، قصاص یکی از انواع مجازات حدی است که توسط خداوند مشخص شده و به همین دلیل، قانون‌گذار ملزم است آن را به همان صورتی که در قرآن ذکر شده، اجرا کند و اختیاری برای تغییر در آن ندارد.

 

 

تفاوت اعدام با قصاص

بیشتر بخوانید: موارد سقوط قصاص 

 

اعدام به معنای چه؟

واژه “اعدام” از ریشهٔ عربی “عدم” گرفته شده است و به معنای نابودی کامل یا سر به نیست کردن فرد متهم می‌باشد. در واقع، این اصطلاح به از دست دادن جان فرد به دست دولت یا مقامات قضایی اشاره دارد. اعدام به‌عنوان یکی از سخت‌ترین و سنگین‌ترین اقدامات در حقوق کیفری شناخته می‌شود و همیشه موجب اختلاف نظرهای فراوانی بین مخالفان و موافقان این روش مجازاتی بوده است. این مجازات در انواع روش‌هایی مانند آویختن، تزریق، شلیک گلوله و… اجرا می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : اعدام دختر باکره

 

” مجازات قصاص مختص جرم قتل عمد است “

 

 

تفاوت اعدام و قصاص

ما می‌خواهیم فرق اعدام و قصاص را بررسی کنیم. این تفاوت‌ها به شرح زیر است:

1- اعدام مجازاتی است که به زندگی فرد پایان می‌دهد، در حالی که قصاص هم برای پایان دادن به زندگی و هم برای مجازات نقص عضو استفاده می‌شود.

2- برای اجرای مجازات قصاص، فرد آسیب‌دیده باید به دادگاه مراجعه کرده و از قاضی درخواست رسیدگی به امر را داشته باشد، در حالی که حکم اعدام ممکن است توسط دادستان اعلام شود.

3- قصاص مجازاتی است که بر اساس آیات قرآن تبیین شده و به صورت قانون در آمده است، در حالی که مجازات اعدام توسط قانونگذار و با توجه به شرایط جامعه تعیین می‌شود.

4- در قصاص، شاکی می‌تواند مجرم را ببخشد، اما در مجازات اعدام جرم غیر قابل بخشش است.

5- مجازات قصاص مختص جرم قتل عمد است، در حالی که اعدام برای جرایم مختلفی مانند زنا، سرقت حدی، محاربه و … صادر می‌شود.

6.روش اجرای قصاص و اعدام نیز از یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، اگر کسی انگشت نشانه دیگری را با چاقو قطع کند، قصاص انگشت نشانه او با چاقو انجام می‌شود و اگر با ساطور قطع کند، قصاص با ساطور انجام می‌شود. اما اعدام همیشه به یک شیوه انجام می‌شود، به عنوان مثال، اعدام با دار زدن همیشه به یک شیوه و اعدام با تزریق همیشه به یک شیوه انجام می‌شود و تفاوتی در آنها وجود ندارد.

7.تفاوت کلی بین قصاص و اعدام این است که اعدام حالت کلی و عمومی‌تری نسبت به قصاص دارد اعدام جز جرایم حدی و حق الله است اما قصاص جز حقوق خصوصی و حق الناس می باشد.

 

 

سخن آخر

در این مقاله به تفاوت های اعدام و قصاص پرداختیم و از آنجایی که کسب اطلاعات از مقاله جای مشاوره حقوقی با وکیل را نمی تواند بگیرد لذا حتما پیشنهاد می شود در صورت لزوم از مشاوره حقوقی با وکیل استفاده کنید .گروه حقوقی فرشاد قاسمی آماده پاسخگویی به سوالات شما پیرامون این موضوع به صورت مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین می باشد.

Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *