نمونه شکواییه خیانت در امانت

نمونه شکواییه خیانت در امانت

در ایام اخیر، موضوع خیانت در امانت به یکی از موضوعات بحث برانگیز در جامعه تبدیل شده است. امانت داری، اصلی است که همواره به عنوان ستون اخلاق و اعتماد در هر جامعه اهمیت داشته و دارد. اما متأسفانه، برخی افراد این امانت را به سود شخصی خود سوق می‌دهند و با اقدامات خیانت‌آمیز، به اعتماد جامعه خسارت می‌زنند.

در پی این اعمال خلاف اخلاقی و قانونی، شاکیانی که آسیبی از این خیانت‌ها دیده‌اند، حق دارند تا از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، شکایت خود را ثبت و به دادگاه مربوطه ارسال کنند. این شکایت‌ها، به عنوان شکواییه خیانت در امانت، طبق ماده‌ی گذارنده‌ی قانون، بررسی و رسیدگی می‌شوند.

خواهشمندیم که هنگام تهیه متن شکایت، از نمونه شکواییه‌های موجود در این مجال، بهره‌برداری کنید. این نمونه‌ها شامل اطلاعات هویتی شاکی و مشتکی، توضیحات دقیق از موضوع شکایت و سایر مفاد ضروری است که در اینجا بایستی در نظر گرفته شوند.

بیشتر بخوانید : خیانت در امانت و انواع آن

 

ما از اینکه شما را در تنظیم شکایت‌های خود یاری نموده و راهنمایی کنیم، خوشحال خواهیم شد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، با ما در تماس باشید.

شکواییه خیانت در امانت چه می باشد؟

 

شکواییه خیانت در امانت و معرفی ماده 674 قانون مجازات اسلامی

جرم خیانت در امانت و پیامدهای آن، در ماده 674 قانون مجازات اسلامی، به دقت تعریف شده است. این ماده بیان می‌دارد: هرگاه مال منقول یا غیرمنقول یا نوشته‌هایی همچون سفته، چک و قبض به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هرگونه کار با اجرت یا بی‌اجرت، به کسی داده شده و بنا به اینکه اشیا مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی برسد، شخصی که آن اشیا را در امانت دارد، آن‌ها را به ضرر مالکین یا متصرفین آن‌ها، استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید، به حبس از سه ماه تا یک سال و شش ماه، محکوم خواهد شد.

بنا بر این ماده، اگر مال امانتی به مصرف معینی که امانت دهنده تعیین کرده نرسد یا اگر امین از انجام این امر خودداری کند و مال را به ضرر امانت دهنده استفاده یا آن را تلف و مفقود کند، جرم خیانت در امانت رخ می‌دهد.

هر گاه این جرم احراز شود، مجازات آن که حبس است، برای مجرم اعمال خواهد شد. اما برای رسیدگی به این موضوع و صدور حکم مجازات، شاکی باید شکایت خود را به موجب یک شکواییه که بر اساس نمونه‌ای از شکواییه‌های خیانت در امانت تهیه شده است، به دادگاه صالح اعلام نماید.

با توجه به توضیحات فوق، شکواییه خیانت در امانت مستلزم داشتن اطلاعات کامل شاکی و مشتکی است و در آن، شرح دقیقی از شکایت باید آمده و شاکی می‌تواند ادله اثبات خود را در صورت امکان به پیوست شکواییه ارائه کند.

 

مشاوره حقوقی برای شکواییه حیانت در امانت

روش تهیه شکایت در مورد خیانت در امانت

وقتی که فردی با موضوع خیانت در امانت روبه‌رو می‌شود، معمولاً سوالی در ذهن او به وجود می‌آید که چگونه می‌توان متن شکایت از این جرم را تهیه کرد؟ به همین دلیل، در این بخش از مقاله، قصد داریم راجع به روش تنظیم متن شکایت از خیانت در امانت که قواعد عمومی آن شبیه به نحوه تهیه متن شکایت از کلاهبرداری و دیگر جرائم است، توضیح دهیم. روش تهیه متن شکایت از خیانت در امانت به شرح زیر است:

1. تهیه یک شکواییه، بر پایه نمونه شکواییه خیانت در امانت و ذخیره فایل ورد شکواییه تهیه شده روی یک سی‌دی یا فلش؛ این اولین مرحله از مراحل تهیه متن شکایت از خیانت در امانت است. در تهیه متن شکایت از خیانت در امانت، باید اطلاعات شاکی و متهم به دقت و دقیقه ذکر شود، همچنین شرح دقیق شکایت به همراه ادله اثبات‌کننده آن باید توضیح داده شود.

2. مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای ثبت و ارسال شکایت خیانت در امانت به دادگاه صالح؛ این مرحله نیز بسیار حیاتی است. دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نمونه‌هایی از متن‌های شکایت در خصوص برخی از جرائم را در اختیار شاکیان قرار می‌دهند که می‌توانند از آنها استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه اثبات خیانت در امانت و ارائه ادله‌ای برای این جرم، مقاله‌ای که در زیر آمده است را مطالعه نمایید.

 

نمونه ای از شکواییه خیانت در امانت

 

از آنجا که داشتن یک نمونه شکاییه خیانت در امانت، متقاضیان این امر را از مراجعه به وکیل یا عریضه نویس، بی‌نیاز خواهد کرد، در ادامه مقاله، قصد داریم، یک نمونه شکواییه خیانت در امانت، ارائه کرده و فایل دانلود آن را در اختیار متقاضیان این امر، قرار دهیم.

**مشخصات شاکی:**

– نام:

– نام خانوادگی:

– شماره ملی:

– آدرس:

**مشخصات مشتکی عنه:**

– نام:

– نام خانوادگی:

– شماره ملی:

– آدرس:

**موضوع شکایت:**

تقاضای صدور حکم مجازات خیانت در امانت

**دلایل و منضمات دادخواست:**

شهادت شهود – سایر ادله

**شرح شکایت:

با سلام

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب

احتراما به استحضار می‌رساند، اینجانب، شریک جناب آقای …… فرزند……. بوده و با یکدیگر، یک مغازه لوازم یدکی را اداره می‌نماییم. در خصوص ضمانت پاس شدن چک اجناس خریداری شده برای مغازه، بنده، یک فقره چک سفید امضای بدون تاریخ، به ایشان، تقدیم نمودم که صرفا، در صورتی حق وصول و مطالبه آن را داشتند که بنده، در مورخ …/…/… چک مربوط به خرید اجناس، به شماره ….. مبلغ ….. عهده بانک ….. را پاس نکنم.

متاسفانه، با وجود پاس شدن چک موصوف، در تاریخ مقرر و وجود مدارک مثبت این امر که به پیوست، ضمیمه می‌گردد، همچنین، با وجود سند عادی تنظیمی فی مابین، مبنی بر امانی بودن چک فوق‌الذکر با امضای خود ایشان، ذیل سند، مشتکی عنه، اقدام به پر کردن چک ضمانی بنده و مطالبه وجه آن، نموده و بدین ترتیب، به ناحق، من را مقروض و بدهکار خود کرده‌اند.

لذا با توجه به شرح آنچه رفت، از این مرجع محترم، تقاضای رسیدگی و صدور حکم مجازات خیانت در امانت، در خصوص مشتکی عنه، مستدعی است.

بیشتر بخوانید : تفاوت کلاهبرداری با خیانت در امانت

 

سخن آخر

 

 خیانت در امانت یکی از جرایم مهمی می باشد که تقریبا پرونده های زیادی با این عنوان در محاکم در حال رسیدگی می باشد گاها اعتماد بی جا به یک نفر موجب چنین جرایمی می شود در این پست به نمونه ای از شکواییه خیانت در امانت اشاره کردیم . لازم به ذکر است هیچگاه مطالعه ی یک مقاله نمی تواند جایگزینی برای مشاوره حقوقی تلفنی باشد لذا پیشنهاد  می شود به این دلیل که هر پرونده موضوع خاص و منحصر به فرد خودش را دارد با وکلای گروه حقوقی فرشاد قاسمی در ارتباط باشید گروه حقوقی فرشاد قاسمی آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان پیرامون این موضوع به صورت مشاوره حقوقی تلفنی و یا مشاوره حقوقی آنلاین را دارند.

Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *