زنا چیست و شرایط تحقق آن

جرم زنا و شرایط تحقق آن

تعامل جنسی بین زن و مرد بدون وجود ازدواج و رضایت مشترک، به‌عنوان یک انحراف از موازین شرعی و قانونی، با نام “زنا” یا “جرم سکس” شناخته می‌شود. در نظام قانونی و شرعی، این عمل به‌عنوان یک جرم جدی تلقی می‌شود که مجازات‌های سنگینی به همراه دارد.

در همه دین‌ها و جوامع، قوانین خاصی برای روابط بین جنس‌های مختلف وجود دارد که افراد موظف به رعایت آن‌ها هستند. اسلام نیز در این زمینه قوانین مخصوص خود را دارد که رعایت آن‌ها اجباری است و تخلف از آن‌ها با مجازات‌های قانونی همراه است. در حالتی که رابطه بین زن و مرد، خارج از مرزهای شرعی باشد، به عنوان یک جنایت تلقی می‌شود که مجازات‌های مختلفی برای آن تعیین می‌شود.

مجازات زنا، بر اساس شرایط و شواهد مورد نیاز برای اثبات آن، متفاوت است و می‌تواند شامل اعدام، سنگسار، یا صد ضربه شلاق باشد. این مقاله به بررسی مفهوم زنا، شرایط لازم برای اثبات آن، و مجازات‌های متناسب با این جنایت می‌پردازد. همچنین، به تبیین مفهوم زناکار، شرایط لازم برای اعمال مجازات زناکار، و سرنوشتی که برای زن و مرد متخلف پیش‌بینی شده، می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: تجاوز جنسی و مجازات آن

جرم زنا چیست؟

تعریف جامعی از جرم زنا و شرایط تحقق آن در قوانین شرعی و قانونی اسلامی وجود دارد. بر اساس ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی، زنا به معنای رابطه جنسی بین زن و مردی است که با وجود علقه زوجیت بین آنها و همچنین عدم وقوع وطی به شبه، رخ می‌دهد. در تبصره این ماده، جماع به معنای دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه‌گاه در قبل یا دبر زن تعریف شده است.

برای اثبات جرم زنا، باید شرایطی از جمله موارد زیر محقق شود:

  1. وجود رابطه جنسی بین زن و مردی که از نظر شرعی محرم نباشند.
  2. وقوع دخول یا وطی، به معنای رابطه جنسی که در آن دخول تا اندازه ختنه‌گاه آلت تناسلی مرد صورت گیرد.
  3. انجام این رابطه بین اشخاص بالغ و عاقل، به طوری که کسی که نابالغ باشد، به جرم زنا محکوم نمی‌شود.

انواع جرم زنا شامل زنای با محارم، زنای محصنه و غیر محصنه، و زنای به عنف می‌شود، که در هر یک از این موارد عمل جماع اهمیت دارد و شرایط زناکاری نیز متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر، توصیه می‌شود مقاله مرتبط مطالعه شود.

زناکار یا زناکاری به شخصی گفته می‌شود که جرم سکس یا زنا را انجام داده باشد. این اصطلاح در قوانین جرم و مجازات به دو دسته تقسیم می‌شود: زانی برای مرد و زانیه برای زن. در صورتی که رابطه جنسی با اجبار و به شکل تجاوز اتفاق نیافتاده باشد، هر دو زانی و زانیه مجازات می‌شوند. اما اگر با عنف انجام شود، فقط مرد مجازات می‌شود.

زنا چیست و شرایط تحقق آن

زناکار کیست؟

زناکاران در قانون به دو دسته زانی / زانیه محصن و زانی / زانیه غیر محصن تقسیم می‌شوند. احصان به این معناست که شخص مشمول این شرایط باشد: احصان مرد به معنای داشتن همسر دائمی و بالغ و انجام رابطه جنسی با همسر از قبل، و احصان زن به معنای داشتن همسر دائمی و انجام رابطه جنسی با همسر از قبل است.

مرد یا زنی که زنا کرده اما شرایط احصان را ندارد، به عنوان زانی یا زانیه غیر محصن شناخته می‌شود. مجازات زانی یا زانیه محصن سنگسار و زانی یا زانیه غیر محصن صد ضربه شلاق است.

مجازات زنا

مجازات جرم سکس یا زنا از نوع مجازات‌های حدی است، به این معنی که در شریعت تعریف شده‌اند. مجازات زنا به شرح زیر است:

1.اعدام:

طبق ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی، مرد زناکار در چهار مورد اعدام می‌شود، از جمله زنا با محارم نسبی، زنا با زن پدر، زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان، و زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی. در این موارد، مجازات اعدام برای مرتکبان تعیین می‌شود.

در نتیجه، زناکاران ممکن است مجازات‌های سنگینی از جمله اعدام یا صد ضربه شلاق را تحمل کنند، بسته به شرایط خاص هر پرونده.

بیشتر بخوانید : تفاوت اعدام با قصاص

۲- رجم یا سنگسار:

در صورتی که زنا از نوع زنای محصنه باشد، زناکار سنگسار می‌شود: “حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم است.” زنای محصنه، زنایی است که شرایط احصان برای زناکار وجود داشته باشد، یعنی همسر داشته باشد و امکان برقراری رابطه جنسی با همسر خود را داشته باشد، اما مرتکب زنا شود.

قانون مجازات اسلامی احصان را به این صورت تعریف می‌کند: “احصان در هریک از مرد و زن به نحو زیر محقق می‌شود: الف – احصان مرد عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده از طریق قبل با وی در حال بلوغ جماع کرده باشد و هر وقت بخواهد امکان جماع از طریق قبل را با وی داشته باشد. ب – احصان زن عبارت است از آنکه دارای همسر دائمی و بالغ باشد و در حالی که بالغ و عاقل بوده، با او از طریق قبل جماع کرده باشد و امکان جماع از طریق قبل را با شوهر داشته باشد.”

در صورتی که امکان اجرای مجازات سنگسار نباشد و زنا با شهادت اثبات شده باشد، زناکار، اعدام می‌شود: “در صورت عدم امکان اجرای رجم، با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضائیه چنانچه جرم با بینه ثابت شده باشد، موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است.”

حتما بخوانید: اعدام دختر باکره

جرم زنا چیست ؟ و مجازات آن کدام اند؟

۳- صد ضربه شلاق:

اگر در زنای محصنه یا زنای با محارم، دختر بالغ بوده، یعنی بالای ۹ سال باشد و پسر نابالغ، یعنی زیر ۱۵ سال باشد، دختر به صد ضربه شلاق محکوم می‌شود و حکم زنای فرد نابالغ هم یکی از مجازات‌های تامینی و تربیتی خواهد بود: “در زنای با محارم نسبی و زنای محصنه، چنانچه زانیه بالغ و زانی نابالغ باشد، مجازات زانیه فقط صد ضربه شلاق است.

” تبصره ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی: “هرگاه طرفین یا یکی از آنها نابالغ باشد، زنا محقق است لکن نابالغ مجازات نمی‌شود و حسب مورد به اقدامات تامینی و تربیتی مقرر در کتاب اول این قانون محکوم می‌گردد.”

مورد بعدی که مجازات آن صد ضربه شلاق است، این است که در صورتی که یک مرد ازدواج کرده باشد اما هنوز با همسر خود، رابطه جنسی برقرار نکرده باشد، به صد ضربه شلاق، تراشیدن سر و تبعید محکوم می‌شود: “مردی که همسر دائم دارد، هرگاه قبل از دخول، مرتکب زنا شود، حد وی صد ضربه شلاق، تراشیدن موی سر و تبعید به مدت یک سال قمری است.”

مجازات زنای غیر محصنه صد ضربه شلاق است. به عبارت دیگر، اگر یک زن یا مرد مجرد با شخص دیگری زنا کند و یا اگر ازدواج کرده باشد، اما به هر دلیلی، امکان برقراری رابطه جنسی با همسرش را نداشته باشد، به صد ضربه شلاق محکوم می‌شود: “حد زنا در مواردی که مرتکب غیر محصن باشد، صد ضربه شلاق است.”

بنابراین، در مرحله جمع‌بندی، می‌توان گفت که با توجه به شرایط تحقق جرم زنا، میزان مجازات آن متفاوت است. شرایط تحقق و مجازات زنا ممکن است شامل یکی از مجازات‌های اعدام، سنگسار، یا صد ضربه شلاق باشد.

سخن آخر

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مفهوم زنا و شرایط تحقق آن، می‌توانید با کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی فرشاد قاسمی تماس بگیرید، آن‌ها آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین به سوالات شما عزیزان پیرامون مفاهیم مرتبط با زنا و شرایط تحقق آن پاسخ دهند.

Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *