در مورد قتل خطای محض بدانید

قتل خطای محض چیست؟

قتل خطای محض

در این نوشتار، تلاش می‌کنیم تا مفهوم قتل خطا محض را مورد بررسی قرار دهیم.

قتل، به معنای گرفتن حیات و زندگی انسان دیگری است، که گاهی این عمل به قتل رساندن با عمد نبوده، بلکه مرتکب یا قاتل نه قصد انجام عملی را نسبت به آن شخص داشته است. به عنوان مثال، هل دادن یا سیلی زدن و نه قصد کشتن دیگری را داشته باشد، قتل از نوع خطا محض محسوب می‌گردد. مصادیق جرم قتل از نوع خطای محض در قانون مجازات اسلامی بیان شده است.

بیشتر بخوانید: تفاوت اعدام با قصاص 

 

موارد قتل خطای محض در قانون

برای اینکه قتل از نوع خطای محض باشد، باید یکی از موارد بیان شده در قانون مجازات اسلامی حاضر باشد. این مصادیق شامل اینها هستند: اگر مرتکب در حال خواب و بی‌هوشی باشد و مانند اینها قتل را انجام داده باشد، یا اگر قتل به وسیله فرد صغیر یا مجنون ارتکاب یابد، از دیگر مصادیق خطای محض محسوب می‌شود.

در واقع، به طور کلی می‌توان اینگونه عنوان کرد که اگر مرتکب این جنایت را که نه قصد کشتن دیگری را داشته و نه قصد انجام عملی را فعل او خطای محض است. به عنوان مثال، اگر فردی که برای شکار رفته است، تیر او به انسان برخورد کند، عمل او خطای محض محسوب می‌شود.

مجازات قتل خطای محض

مجازات قتل خطای محض پرداخت دیه توسط عاقله ی مرتکب می باشد. عاقله به عنوان ورثه ی ذکور مرتکب می باشد که در صورتی که عاقله متعدد باشند باید به طور مساوی  دیه را پرداخت کنند. هرچند عاقله نیز حق دفاع از خود را دارد و همچنین مرتکب باید خطایی بودن جنایت را ثابت کند ، چرا که اصل بر غیر خطایی بودن جنایت است  یعنی اصل بر شبه عمدی بودن جنایت خواهد بود مگر آن را ثابت نماید.

 

بیشتر بخوانید: قتل شبه عمد

قتل خطای محض چیست؟

سخن آخر

در این مقاله به قتل خطای محض و مجازات آن طبق قانون پرداختیم لازم به ذکر است مطالعه ی مقاله هیچ گاه جایگزین مشاوره حقوقی نخواهد بود چرا که هر پرونده موضوع منحصر به فرد خود را دارد لذا در صورتی که در این خصوص نیاز به مشاوره حقوقی  دارید کارشناسان گروه حقوقی فرشاد قاسمی آماده پاسخگویی به سوالات شما به صورت مشاوره حقوقی تلفنی یا مشاوره حقوقی آنلاین هستند.

 

بیشتر بخوانید: انواع قتل

Facebook
Twitter
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *